Aarstiderne og Chainge leverer frugt til firmaer på cykel

I hele landet leverer Aarstiderne hver uge tusindvis af økologiske måltidskasser til private og store mængder frugt til firmaer. Virksomheden har i forvejen en grøn profil, men for at være en endnu større del af den grønne omstilling leverer Aarstiderne i samarbejde med cykelleveringsfirmaet Chainge nu firmafrugt til deres københavnske kunder på ladcykel.

Ulrik Holmbjerg er distributionschef hos Aarstiderne, og han fortæller her om indsatsen fra varebil til levering på cykel.

Hvad har I gjort?

Vi har omlagt en del af vores firmafrugtleveringer i København fra biler til cykler. Vi samarbejder med firmaet Chainge, som står for vores leveringer på cykel. Vi lavede først en test i foråret med et lille område i indre København, lige da corona-pandemien brød ud. Det var et lidt ærgerligt tidspunkt, for mange arbejdspladser lukkede ned, og det påvirkede jo antallet af firmafrugtleveringer. Derfor udvidede vi prøveperioden til et halvt år. Det gik godt, så i efteråret startede vi nye ruter op i København, så vi nu dækker postnumrene 1000-2500 lige på nær postnummer 2300. Vores større måltidskasser til private leveres om natten, og da volumen er for stor til cyklerne, leveres de med varebiler. Men jeg kan nævne, at vi kører vores firmafrugt frem til cyklerne med vores el-lastbil, og dermed har vi en grøn kæde fra udkørslen fra vores terminal i Avedøre til frugten leveres med cykel til firmaerne i København.

Hvad fik jer til at gå i gang?

Ønsket om konkret grøn omstilling i vores distribution - vi ville gerne have fossilfri levering, og altså opnå en reel CO2-reduktion. Og så ville vi gerne indhente erfaring med cykeldistribution.

Firmafrugt har været et oplagt sted for os at starte, fordi vores kunder typisk kun får leveret 1-2 kasser frugt, og cykler har jo en naturlig begrænsning i forhold til, hvor mange kasser de kan have med. Hver cykel kan have ca. 40-50 kasser frugt med ad gangen, hvor en varebil jo kan have meget mere. Derudover fungerer firmafrugten godt til cykellevering, fordi den ofte skal leveres i byerne og fordi den skal leveres mellem kl. 08.00-12.00, hvor man på cykel kan undgå trængslen på vejene.

Hvad har indsatsen kostet?

Det har det kostet tålmodighed og tro på, at det kan lykkes. Leveringen på cykel er en lille smule dyrere for os, men det er ikke noget, vi ikke vil betale for. Kunderne skal ikke betale for den lidt dyrere levering, vi ser det som en investering i den grønne omstilling. Ligesom vi også gerne betaler lidt mere for at få leveret med varebiler, der kører på el frem for diesel. Men hvis ikke vi er villige til at betale lidt ekstra, så sker der ikke noget i den grønne omstilling. Det er pengene værd, både ud fra et kommercielt synspunkt, men også for at gøre en forskel, og der tager vi ansvar.

Hvilken effekt forventer I, indsatsen har?

Hos Aarstiderne laver vi CO2-rapporter, og i den rapport, der udkommer i starten af 2021, vil vi have en opgørelse af den nye cykellevering med. Beregningerne er ikke færdige endnu, men cykelleveringen har sparet os for den CO2, bilerne normalt ville have udledt. I de første 6 måneder har cyklerne afleveret firmafrugt mere end 5000 gange, som ellers ville være leveret med bil. Det synes jeg, er ret godt gået. Det eneste er, at Chainge bruger elcykler, men det er den eneste lille modregning, der kunne være.

Hvordan har medarbejderne modtaget indsatsen?

Nu er det vores samarbejdspartner Chainge, der cykler ud med firmafrugten, men vores egne medarbejdere har modtaget det fint. Den grønne tanke er en integreret del af vores virksomhed og kultur.

Hvad har overrasket jer mest?

At det har virket – og at cykler punkterer ofte. Vi har endnu ikke markedsført cykelleveringen endnu, men folk har alligevel opfanget, at Chainge har cyklet rundt med vores produkter i gaderne, og så har de taget billeder og sendt til os. Personligt havde jeg aldrig troet, at jeg skulle distribuere på cykler, men det er egentlig gået ret godt, og det er jeg faktisk lidt stolt af.

Hvad er jeres bedste råd til andre, der skal i gang?

At teste det i en mindre skala og så skalere langsomt op. Det er altafgørende, at man finder en troværdig og pålidelig samarbejdspartner, hvis man skal levere samme mængder, som vi gør, og derfor ikke selv kan cykle ud med leveringerne.

Hvilke andre cykelinitiativer har I lavet?

Vi kører også med cykler i Göteborg centrum med vores partner der, Best Transport. Og så overvejer vi på sigt at se på cykeldistribution i de øvrige større byer i Danmark, når transportørerne er klar til det.

Chainge - grøn omstilling på hjul

Chainge leverer bæredygtig logistik i byen og arbejder strategisk med at ændre den måde, varer leveres rundt på. For hver levering på cykel fjernes en levering med dieselvarevogn, og CO2 udledningen, partikelforureningen samt støj i byen reduceres. Chainge vil gerne vise i praksis, at cyklen kan gøre en kæmpe forskel i den grønne omstilling.

Siden 2019 har Chainge blandt andet leveret firmafrugt og måltidskasser for klimabevidste leverandører, der gennem deres valg af transportform ønsker at ændre den måde, vi gennem vores forbrug påvirker planetens bæredygtighed.

Læs mere om Chainge her

Læs også

Cyklende cider

Den københavnske ciderproducent Decideret Cider bringer alle de gyldne dråber ud på el-ladcykel.

Læs mere

Cykling modvirker trængsel

I 2030 risikerer bilister ved de fire største byer at bruge over dobbelt så lang tid på at sidde fast i trafikken sammenlignet med 2015. Det kan cykling lave om på.

Læs om hvordan cykling modvirker trængsel

Regionsgården gør kombinationstransport let med stationscykler

Mobilitetsenheden arbejder for en bæredygtig og effektiv transport i regionen - herunder at få flere til at tage cyklen.

Læs mere