Kampagner motiverer til cykling

Danmarks største motionskampagne VI CYKLER TIL ARBEJDE får hvert år tusindvis af medarbejdere op på cyklerne. Kampagnen er en nem og sjov måde at bakke op om cyklende medarbejdere og sætte fokus på sund og grøn transport.

Cyklingen og den friske luft giver i sig selv godt humør og ny energi til arbejdsdagen. Men VI CYKLER TIL ARBEJDE styrker også fællesskabet på arbejdspladsen, for cyklingen giver medarbejderne en god mulighed for at dele en fælles og sund aktivitet i hverdagen.

Det kan være udfordrende at få medarbejdere til at vælge cyklen. Vi mennesker er vanedyr, og har man for vane at tage bilen eller offentlig transport til arbejde, kan det være svært at ændre på. Kampagner er et vigtigt skridt i vaneændringen, da det skaber en indre motivation hos deltageren.

Motivationen for mere cykling kommer i forskellige former igennem kampagnen VI CYKLER TIL ARBEJDE.

Det kompetitive element motiverer. Det er sjovt at konkurrere mod andre hold fra arbejdspladsen. Det er noget, der snakkes om bland medarbejderne, såvel som det skaber spænding, og det motiverer til flere ture på cyklen.

Den personlige gevinst motiverer. Motionen til og fra arbejde er cyklens helt store fordel og det kommer bestemt i fokus hos deltagere i VI CYKLER TIL ARBEJDE. Derudover bliver kampagnen understøttet med en løbende statistik over den deltagenes resultater, som bliver omregnet til en oversigt over de opnåede effekter af deltagernes indsats i forhold til sparede sygedage, samfundsøkonomisk gevinst og sparret CO2. Disse statistiske resultater og den personlige gevinst er med til at skabe motivation for mere cykling hos den enkelte.

Fælleskabet motiverer. Langt de fleste deltager i VI CYKLER TIL ARBEJDE for at være med i fællesskabet på arbejdspladsen. Det handler om at være med på holdet, og om at vise, at man gerne vil bidrage til det sociale. Incitamentet og motivationen bliver således endnu større, når man befinder sig i et fælleskab, hvor man kan støtte og rose hinanden.

Fælleskabet og god trivsel blandt medarbejdere er enormt vigtigt på arbejdspladsen. Arbejdspladsen er en af nutidens vigtigste sociale arenaer. Det er her vi danner og vedligeholder vores identiteter i kraft af de relationer og roller, som vi har på arbejdspladsen. Mennesket bestemmes af at leve blandt og interagere med andre mennesker. Vores færden i forskellige sociale arenaer er med til at give os en livsfortælling. I det hele tager hænger vores livsfortælling tæt sammen med vores identitet.

Det er derfor vigtig at vægte det sociale fælleskab blandt kollegaerne på arbejdspladsen højt. Det kan kampagnen VI CYKLER TIL ARBEJDE bidrage til. Når cykling er noget, medarbejderne gør sammen, styrker det fællesskabet. VI CYKLER TIL ARBEJDE er ligeledes et godt værktøj til at give medarbejderne erfaringer med nye handlinger, der potentielt kan udvikle sig til vedvarende vaner.

Læs mere om VI CYKLER TIL ARBEJDE her


Kilder

IS IT A BIRD (2014): ”Feedback til VCTA 2014” analyse foretaget for Cykelvæksthuset.

IS IT A BIRD (2020): “Klar til Cykelvæksthuset” analyse foretaget for Cykelvæksthuset.

Læs også

Regionsgården gør kombinationstransport let med stationscykler

Mobilitetsenheden arbejder for en bæredygtig og effektiv transport i regionen - herunder at få flere til at tage cyklen.

Læs mere

Gubra udleaser elcykler til ansatte

Biotekvirksomheden har indrettet sig som cykelvenlig arbejdsplads med en række gode tilbud til de ansatte. Det får flere til at cykle.

Læs mere

Hos Jeudan cykler håndværkerne

Jeudans håndværkere og servicefolk spilder ikke længere tid på at lede efter parkeringspladser, når de skal rundt til kunder og bygninger.

Læs mere