Det kan være udfordrende at få medarbejdere til at vælge cyklen. Vi mennesker er vanedyr, og har man for vane at tage bilen eller offentlig transport til arbejde, kan det være svært at ændre på. Kampagner er et vigtigt skridt i vaneændringen, da det skaber en indre motivation hos deltageren.
Motivationen for mere cykling kommer i forskellige former igennem kampagnen VI CYKLER TIL ARBEJDE.
Det kompetitive element motiverer. Det er sjovt at konkurrere mod andre hold fra arbejdspladsen. Det er noget, der snakkes om bland medarbejderne, såvel som det skaber spænding, og det motiverer til flere ture på cyklen.
Den personlige gevinst motiverer. Motionen til og fra arbejde er cyklens helt store fordel og det kommer bestemt i fokus hos deltagere i VI CYKLER TIL ARBEJDE. Derudover bliver kampagnen understøttet med en løbende statistik over den deltagenes resultater, som bliver omregnet til en oversigt over de opnåede effekter af deltagernes indsats i forhold til sparede sygedage, samfundsøkonomisk gevinst og sparret CO2. Disse statistiske resultater og den personlige gevinst er med til at skabe motivation for mere cykling hos den enkelte.
Fælleskabet motiverer. Langt de fleste deltager i VI CYKLER TIL ARBEJDE for at være med i fællesskabet på arbejdspladsen. Det handler om at være med på holdet, og om at vise, at man gerne vil bidrage til det sociale. Incitamentet og motivationen bliver således endnu større, når man befinder sig i et fælleskab, hvor man kan støtte og rose hinanden.