Hvordan fremmer I cyklingen i den lille virksomhed?

Kvalitetscykelparkering i rigelige mængder, lækre badeforhold, flådecykler, motiverende kommunikation og events for medarbejderne. Det er nogle af de ting, som virker, når en virksomhed skal have flere medarbejdere til at cykle. Men er man en mindre virksomhed, kan den slags anbefalinger godt virke urealistiske eller uoverskuelige at give sig i kast med. Vi har samlet nogle gode råd til, hvordan den lille virksomhed med enkle midler kan gøre det nemt for medarbejderne at vælge cyklen.

Se på arbejdspladsen med cyklistens øjne! Det er kort fortalt opskriften på at gøre det attraktivt for medarbejderne at vælge cyklen, uanset om der er tale om en stor eller en lille virksomhed. Så en god øvelse er selv at tage cyklen på arbejde, alliere sig med en cyklende kollega og sammen gennemgå virksomheden og dagligdagen med cyklistens blik: Hvordan fungerer ankomst og parkering, kan man cykle til ærinder og møder, er der mulighed for at reparere cyklen - og hvordan bliver cykling talt om og værdisat i organisationen? Er der noget, der kan etableres eller justeres på, så cyklisten føler sig set, hørt og forkælet, og barriererne for at vælge cyklen sænkes? Her er vores hjælp til jeres rundtur.

Udnyt jeres rammer bedst muligt

Cykelparkering

Der er stor forskel på, hvilken indflydelse man som virksomhed har på forholdene udendørs. Måske har man lejet sig ind i en ejendom, hvor der ikke er cykelparkering, måske råder man over et lejet udendørsområde, og måske ejer man både hus og grunden, det ligger på. Er du lejer, så tag en dialog med udlejer om muligheden for at etablere eller forbedre en eksisterende cykelparkering. Fortæl at muligheden for at ankomme på cykel og kunne parkere cyklen trygt og sikkert, gør ejendommen mere attraktiv for lejere og besøgende. Hvis henvendelsen kan bakkes op med data for hvor mange af medarbejderne i din virksomhed, der synes at de manglende faciliteter er en barriere for at vælge cyklen, styrker det argumentationen. Henvis eventuelt til disse artikler:

Bad og omklædning
For medarbejdere, der cykler langt, er muligheden for at komme i bad og klæde om en rigtig god feature, men som beskrevet i ovenstående afsnit kan ændringen af de fysiske rammer ligge uden for virksomheden råderum. Preller de gode argumenter om øget værdi ved fokus på aktiv mobilitet af på udlejer, så se på hvordan små justeringer kan gøre de eksisterende forhold mere cykelvenlige: Måske kan et udtjent bad gøres mere attraktivt og indbydende med maling, nye armaturer og skabe; måske kan der blive plads til et par garderobeskabe og nogle knagerækker på et toilet, så etagevask bliver nemmere, osv. Ofte er det de helt lavpraktiske løsninger, hvor man kan hænge sit tøj fra sig, have et håndklæde og ekstra tøj liggende, få vådt regntøj op at hænge osv., der gør livet som cykelpendler lidt lettere.

Skab muligheder for at cykle til møder og ærinder

Hvis medarbejderne har opgaver ude af huset i løbet af arbejdsdagen, så tænk over, hvordan I kan gøre det nemmere at cykle til dem. Nogle medarbejdere er afhængige af bil eller offentlig transport til deres daglige pendling, men vil gerne kunne cykle til møder i arbejdstiden, hvis muligheden er der. Måske kan nogle af virksomhedens funktioner, der nu bliver udført med bil, overtages af en ladcykel? Det kan være en god idé at investere i en eller flere lånecykler – med eller uden el/lad – som medarbejderne kan bruge til ærinder, møder eller fragt af varer. Det kan være en god idé at starte med én og så udvide, efterhånden som behovet vokser. I Cykelvæksthusets udbyderkatalog (link) finder I udbydere af forskellige typer af cykler, der både kan købes og leases. Det kan være en god idé at sørge for, at en serviceaftale er inkluderet.

Selv små virksomheder kan altså være cykelvenlige uden de store udgifter. Hvis medarbejderne mærker, at ledelsen bakker op og prioriterer cykling inden for de rammer, der er til rådighed, så vokser lysten til at cykle eller cykle mere.

Cykelservice er god forkælelse

Måske mangler kæden olie, dækket trænger til luft, eller noget trænger til at blive justeret. Ting som enhver cyklist kan svinge forbi en cykelmekaniker for at få fikset. Men det gør hverdagen utrolig meget lettere – og er dermed god forkælelse af cyklisterne – hvis der er mulighed for at det kan blive gjort på arbejdspladsen. Det kan fx være ved, at man etablerer et super simpelt værksted med en god cykelpumpe, lappegrej, olie og unbrakosæt. Der er også mulighed for, at man som lille virksomhed går sammen andre virksomheder i området og indgår aftale med en udbyder af mobil cykelservice (link til udbyderkataloget) eller laver en rabataftale med den lokale cykelhandler.

Motivér gennem kommunikation og arrangementer

Sidst, men ikke mindst handler cykelvenlighed om, hvordan I kommunikerer om og motiverer til cykling blandt medarbejderne. Mærker medarbejderne, at I værdsætter den grønne og aktive transport og bakker op om, at de vælger cyklen? Fortæl at I arbejder for at gøre det mere attraktivt at vælge cyklen, og inddrag medarbejdernes ideer, når I etablerer tiltag som ovenstående. Start sommerfesten med en cykeltur, deltag i VI CYKLER TIL ARBEJDE (link til CVH-artikel om VCTA) eller meld jer til cykelløb og events i jeres område. I kan også gå sammen med virksomheder, I samarbejder med, og hyre eksperter ud, der kan fortælle om sundhedsfordelene ved at cykle, personlige historier om cykling og motivation, etc. Det kan også være events om cykler og udstyr i samarbejde med en lokal cykelhandler. Arrangementer, der skaber fællesskab omkring cykling, styrker motivationen og modet til at afprøve en ny vane.

Flyt ture fra bil til cykel – med små midler

Selv små virksomheder kan altså være cykelvenlige uden de store udgifter. Hvis medarbejderne mærker, at ledelsen bakker op og prioriterer cykling inden for de rammer, der er til rådighed, så vokser lysten til at cykle eller cykle mere. Og så er I på vej til at flytte ture fra bil til cykel og dermed bidrage til større medarbejdersundhed, bedre klima og mindre trængsel på vejene.

Udbyderkatalog

Leasing- og lånecykler, levering på cykel, cykelservice og ladcykelproducenter. Cykelvæksthuset har samlet en oversigt over udbydere af cykelløsninger til virksomheder.

Gå til udbyderkataloget

Nemmere adgang for cyklister er godt for forretningen

Vælger butikker at øge fokus på cyklister og gåendes transport- og parkeringsmuligheder, kan der være en mærkbar økonomisk gevinst. Dette gælder for den enkelte virksomhed og deres fokus på kundeadgang, men ligeledes på et større samfundsplan.

Læs mere

Hvorfor mere cykling?

Vidste du, at cykling er en gevinst for mange virksomheder, og at virksomheder ofte er en ideel platform for cykelfremme? Bliv klogere på potentialet i mere cykling.

Læs mere