Bilerne er solgt: Nu cykler parkeringsvagterne rundt i København

Hos Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune er bilerne til parkeringsvagterne skiftet ud med elcykler. Medarbejderinddragelse og godt udstyr har været vigtige faktorer i omstillingen, der er taget godt imod af de nu cyklende medarbejdere.

Her fortæller Heidi Møller Nielsen og Tomas Kristensen, der begge er enhedschefer i Området for Parkering hos Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning om indsatsen.

En cyklende parkeringsvagt i Københavns Kommune. Foto: Troels Heien

Hvad har I gjort?

For knap tre år siden besluttede vi os for at udskifte parkeringsvagternes biler med cykler. Vi valgte elcykler for at lette parkeringsvagternes arbejdsdag, når de skulle til at cykle.

Selve omstillingen til cykler var meget vigtig, men det var lige så vigtigt, at vi gjorde det ordentligt, så medarbejderne har noget udstyr, der fungerer, og som de er glade for. Vi snakkede meget med vagterne om deres ønsker, og så blev der sammensat en pakke, hvor de kunne få lov at vælge de ting, de havde brug for. Det kan være super afgørende, at cyklen har den rigtige størrelse, hvor cykeltasken sidder, om der er skridsikre pedaler og en bestemt affjedring, fordi flere cykler mange timer dagligt. Senere i forløbet blev vi enige om at indføre et krav om at bruge cykelhjelm, når man er på arbejde.

Vi skal kunne reparere cyklen ret hurtigt. Tidligere har vi sendt dem ind til reparation hos kommunens værksted, men det kunne tage lang tid, og derfor blev der etableret et værksted hos os. Det har været vigtigere, end vi egentlig regnede med i starten. Derudover skulle der laves en infrastruktur, så man kan lade 100 elcykler op på samme tid, og det skulle være let for vagterne at komme til cyklerne. I første omgang ville vi bygge et skur til cyklerne i gården, men det fik vi heldigvis ikke lov til. Og det var godt, for når man står og skal gøre sin cykel klar til en arbejdsdag, er det rart, at det foregår i en opvarmet kælder, hvor der er lys. Det er en måde at passe på cyklerne, men også på vores medarbejdere.

Hør parkeringsvagten, Henrik Fosdam, fortælle om, hvordan han bruger cyklen på en almindelig arbejdsdag i videoen herunder.

... en cykel kan jeg placere fornuftigt, ret hurtigt, og så gå i gang med at arbejde.

Hvad fik jer til at gå i gang?

Generelt ønsker vi i Københavns Kommune at have en grøn profil og gå forrest, og her kigger vi rigtig meget på egen drift. Før kørte vagterne i bil, men vognpakken stod til at skulle udskiftes, så det gav mening at udskifte til cykler nu. Oprindeligt var intentionen at reducere vores CO2-aftryk samtidig med den pengebesparelse, det ville medføre, men efterhånden som vi snakkede os ind i projektet, formodede vi, at der nok også ville være noget at hente på effektiviteten. Det var vigtigt, at vi holdt fast i beslutningen om, at vi gerne ville omstille til cykler. Ellers tror jeg måske, vi stadig havde snakket om fordele og ulemper den dag i dag.

Hvad ønskede I at opnå?

Vi ønskede en reduktion i CO2-aftrykket, og så ønskede vi selvfølgelig en økonomisk gevinst. Da projektet blev indført, havde vi en formodning om, at det måtte lede til en mere effektiv parkeringskontrol, men det kunne vi ikke vide på det tidspunkt. Økonomien og besparelserne gav lidt sig selv, men den effektiviserede kontrol kunne vi først se, efter det blev sat i værk. Vagterne har været bedre til at bruge cyklerne, end vi havde turde håbe og kunne forvente.

Hvad har indsatsen kostet?

For os var det en forudsætning, at bilerne blev solgt, for ellers havde vi ikke haft råd til at investere i cykler. Alle har deres individuelle cykel. Det er ikke deres egen, som de må tage med hjem, men alle har deres egen. Derudover har vi reservecykler, som medarbejderne kan bruge, hvis en cykel bliver stjålet eller er på værksted. Vi har 91 parkeringsvagter, og vi har omkring 120 cykler i alt. Hver cykel koster ca. 14.000 kroner inklusiv udstyr og affjedring.

Det er svært at sige, hvad den præcise besparelse er, men der ligger nok en årlig besparelse på et par hundrede tusinder kroner i selve driften. Cyklerne er nye nu, så lige nu kræver de ikke så meget vedligehold, men når de bliver ældre, skal de vedligeholdes mere og på et senere tidspunkt udskiftes. Hvordan besparelserne ser ud i de følgende år, ved vi ikke endnu. Vi bruger langt mindre på reservedele og vedligehold af cyklerne, end vi havde regnet med. Til gengæld har vi mistet mange cykler, fordi de er blevet stjålet i løbet af arbejdsdagen, og derfor går noget af besparelsen til at erstatte cykler. Der er gode låse på cyklerne, men hvis man virkelig gerne vil stjæle en elcykel, så er det desværre relativt nemt.

Hvilken effekt har indsatsen haft?

I praksis har det ofte ikke været særlig effektivt at udføre parkeringskontrol i bil, fordi parkeringsvagterne brugte lang tid på selv at finde en parkeringsplads. Nogle gange har vagterne faktisk valgt at køre forbi en ulovligt parkeret bil, fordi det ikke gav mening at finde en parkeringsplads selv. Nu er de på cyklen, og den kan de stort set parkere over alt på kort tid, så det har øget effektiviteten i parkeringskontrollen ganske væsentligt. Derudover har det øget synligheden af parkeringsvagterne. Før brugte vi anonyme biler, fordi risikoen for hærværk var for stor. Nu er parkeringsvagterne synlige over alt, og synligheden virker enormt præventivt, fordi folk ikke parkerer ulovligt, hvis de kan se en parkeringsvagt, så det har vist sig at være rigtig effektivt.

... der gik ikke særlig lang tid, så bredte der sig en nærmest euforisk stemning, fordi folk fandt ud af, hvor frie de blev i bevægeligheden.

Hvordan har medarbejderne modtaget indsatsen?

Arbejdsmiljørepræsentanten og tillidsrepræsentanten var inde over projektet fra start, og de var rigtig gode til at formidle projektet til medarbejderne, men generelt har medarbejderne taget rigtig, rigtig godt imod projektet. I starten kunne vi godt mærke, at medarbejderne var lidt nervøse for at miste de biler, de kendte, men der gik ikke særlig lang tid, så bredte der sig en nærmest euforisk stemning, fordi folk fandt ud af, hvor frie de blev i bevægeligheden. Det var langt nemmere at komme ud om morgenen og hjem om eftermiddagen. Hurtigt fandt mange ud af, at det faktisk var nemmere at arbejde på den her måde. Hvis man lige så en bil, der var ulovligt parkeret, så kunne de let parkere cyklen og kontrollere bilen. Hvad de frygtede, kunne blive en mere besværlig arbejdsdag, har vist sig at være en lettere arbejdsdag. Og så er elcyklerne også af god kvalitet.

Hvad har overrasket jer mest?

To ting: Vi var bange for, at en forandring som denne ville tage lang tid at vænne sig til for medarbejderne, men de har simpelthen taget så positivt og hurtigt imod elcyklerne. Den negative overraskelse er, at vi er rystede over, hvor mange cykler, der bliver stjålet. Vi er også ramt af de professionelle cykeltyve, hvor cyklerne bliver stjålet på ti sekunder og nogle gange i par. Det er en let omsættelig vare, og det er bare drønærgerligt. Vi har fået stjålet ca. 25 cykler i hele perioden, som er på ca. to år.

Og så har vi fundet ud af, at herrecykler for de fleste er en dårlig model, fordi det kan være svært at svinge benet op over cyklen så mange gange om dagen.

Hvad er jeres bedste råd til andre, der skal i gang?

Den ene del er, at man bare skal kaste sig ud i det. Den anden del er, at det er vigtigt at inddrage medarbejderne fra start, så tanken bliver masseret ind, så overgangen ikke kommer som et chok. Det er en god idé at have tillidsfolk og arbejdsmiljørepræsentanter ind over fra start.

Derudover sender det et signal som virksomhed, at man gør noget godt for miljøet. Det vigtigste er, at man vil det, og så skal man ikke gøre det halvt. Når beslutningen er truffet, skal medarbejderne inddrages og udstyret skal være i orden. Hvis du vil have folk til at cykle i al slags vejr, så kræver det fx noget lækkert regntøj. I forhold til at vælge udstyr er det vigtigt at inddrage medarbejderne for at høre, hvad de synes, der er vigtigt.

Læs også

Rambøll vil mindske CO2 og øge sundheden

Da Rambølls hovedkontor skulle flytte fra Virum til Ørestad, blev cyklerne tænkt med helt fra starten.

Læs mere

DR skifter taxa’en ud med cyklen

Før tog man en taxa. Nu kan medarbejderne hente en cykel i receptionen. Det er en investering, der betaler sig.

Læs mere

Hos Jeudan cykler håndværkerne

Jeudans håndværkere og servicefolk spilder ikke længere tid på at lede efter parkeringspladser, når de skal rundt til kunder og bygninger.

Læs mere