Hos Jeudan er det ikke noget problem at være cyklende håndværker

Jeudan køber og udlejer ejendomme i København, og når deres håndværkere, servicefolk og andre medarbejder skal rundt til de forskellige kunder og bygninger, skal de ikke længere lede efter parkeringspladser. Bilerne er nemlig i stor grad skiftet ud med cykler, og det gør arbejdsdagen nemmere for medarbejderne.

Finn Nielsen er bil- og cykeladministrator i Jeudan og fortæller her om, hvordan de inddrager forskellige slags cykler i den daglige opgaveløsning.

Hvad har I gjort?

Vi har løbende udskiftet vores fossile biler med elcykler eller andre cykler. Det gælder både for vores servicemedarbejdere og vores håndværkere, der har fået en cykel i stedet for en bil. Derudover har vi en masse cykler på vores hovedkontor, som kontorpersonalet kan bruge. Vi har mange funktioner – vi har fx produktionschefer eller projektledere, der måske skal ud at se til en ejendom, og med cyklerne kan de komme let og hurtigt rundt i København. Det samme gælder, hvis man skal fremvise et lejemål for en kunde. Det er både hurtigere og nemmere at gøre det på cykel.

Lige i øjeblikket har vi 105 cykler. 50 af dem er funktionærcykler og 55 er håndværkercykler. 35 af håndværkercyklerne er Christianiacykler med el, og 20 af dem er Jensen-cykler, hvor der er en lille kasse foran i stedet for en cykelkurv.

Hvad fik jer til at gå i gang?

Grunden til at vi gik i gang er, at vi ønsker at bidrage til et grønnere og mere bæredygtigt samfund. Initiativer på klima-, energi- og miljøområdet fylder en væsentlig del hos os, og her synes vi, at indkøbet af cykler til vores medarbejdere er et naturligt skridt at tage. Det var én del. Den anden del var at gøre arbejdsdagen lettere. Derudover er der selvfølgelig en økonomisk besparelse, for det er trods alt billigere at køre på cykel end at køre i bil.

Hvad har indsatsen kostet?

Jeg ved ikke, hvad det præcis har kostet os. Men med lidt hurtig hovedregning, så koster en bil hurtigt 300.000 kr., hvor en cykel koster 25.000-30.000 kr., alt efter hvilken cykel man skal have fat i. Det er jo den rene besparelse, men drift og vedligeholdelse efterfølgende er også billigere på en cykel i forhold til at få lavet service på en bil.

Hvilken effekt har indsatsen haft?

Vi har fået nogle gladere medarbejdere. Dem jeg har talt med synes, de har fået en lettere arbejdsdag, der er mindre stressende. Hvis man ikke er vant til at køre bil i København, og så skal køre rundt i en kassevogn, så kan man hurtigt blive lidt stresset af at skulle nå frem til tiden, mens man samtidig skal passe på cyklister og gående og til slut finde en parkeringsplads. Hvis man skal ind i en gård og holde, er der også ofte få parkeringspladser. For vores medarbejdere, der har mulighed for at cykle rundt, har det gjort deres arbejdsdag mere effektiv, de er blevet gladere og mindre stresset. På den måde har det virkelig været positivt.

Vores kunder har på en eller anden måde også bemærket det, for hvis vi kommer til en gård med én parkeringsplads, kan vi parkere cyklen i hjørnet, og så er der stadig en parkeringsplads til kunden. Det er småting, men i det samlede hele giver det lidt ekstra. Vi vil gerne gøre vores for, at vi får et renere København. Jeudan er jo en Københavner-virksomhed, og derfor betyder byen og dens omgivelser meget for os. Eksempler på dette er vores udvikling og drift af TorvehallerneKBH på Israels Plads, vores investering i udviklingen af Sankt Annæ Plads og Ofelia Plads. Vi ønsker at passe på samfundet og gøre en betydelig indsats for at trække byen i en grønnere retning. Til at styrke os yderligere, har vi derfor ansat nye dygtige kollegaer, som blandt andet skal hjælpe os med dette. Vi kan ikke undgå biler helt, når vi fx skal transportere større byggematerialer, men derfor er vi også i gang med løbende at skifte de biler, vi ikke kan undvære, ud med elbiler. Hele den grønne tanke slår igennem.

Hvordan har medarbejderne modtaget indsatsen?

De har været med på idéen fra start. Selvfølgelig er det sjovere at cykle rundt i København en lun forårsdag end en kold, blæsende januardag - sådan er det. Men de har taget det med godt mod. Nogle skulle lige prøve det af, mens andre tog det til sig med kyshånd fra starten. For dem der lige skulle prøve det af, så de tiden an og fandt ud af, hvor nemt det egentlig var, og hvor let deres arbejdsdag blev ved at kunne cykle rundt.

Fx har vi en VVS’er, der cykler rundt og reparerer dryppende vandhaner og andre småting. Han kan sagtens have værktøjet i en Christianiacykel, og han har fortalt mig, at hans hverdag blev meget nemmere, og at han faktisk også nåede flere kunder på en dag. Før i tiden tænkte han altid over, hvor han kunne parkere, og hvor langt han i så fald skulle gå med værktøjet, fordi han sjældent kunne parkere i nærheden. Nu kan han trille helt op til hoveddøren. Samtidig fortalte han, at han bliver i godt humør af at være mere udenfor.

Hvad har overrasket jer mest?

Den store opbakning til cyklerne har overrasket mig mest. Selv dem, der er nødt til at bruge en bil i dag, spørger nogle gange, om de kan tage en cykel med bag i bilen, fordi de så kan cykle rundt mellem lokationerne, når det giver mening. Det vinder større og større indpas hos kollegaerne, og de vil det mere og mere. Det har overrasket mig meget, at der er så stor en begejstring og opbakning. Jeg havde måske forestillet mig, at der var mange, der syntes det var koldt og vådt her i vintermåderne, men sådan har det ikke været. For de fleste opvejer de gode cykelture om foråret og sommeren for de lidt mere hårde ture om vinteren.

Hvad er jeres bedste råd til andre, der skal i gang?

Man skal helt klart inddrage brugerne til valget af cykler og sætte sig godt ind i, hvilke cykler der findes på markedet, så man får den rigtige cykel til behovet. Vi kører primært Christianiacykler og Jensen-cykler, men vi har også haft nogle Longjohns inde på test, og mange ville gerne have en Longjohn, fordi de er lidt lettere at komme rundt med end en Christianiacykel. Derfor overvejer jeg nu, om de næste cykler vi skal købe, skal være Longjohn. Så det gælder om at lytte til de behov, der er i dagligdagen. Og så skal man selvfølgelig også kigge på økonomien. Man kan sagtens købe sig fattig i dyre cykler, men man kan også godt købe for billigt, så de skal udskiftes for tidligt. Man kan måske prøve et par cykler i noget tid, for der er stor forskel på at kigge på billeder af cykler og prøve en enkelt tur, til faktisk at mærke køreoplevelsen i hverdagen. De små detaljer som sædets hældning eller motorens placering kan gøre en stor forskel, og det er vigtigt, at man ikke bare pådutter en bestemt cykel til en medarbejder, som måske slet ikke passer til personen eller opgaven.

Hvilke andre cykelinitiativer har I lavet?

Vi har et cykelhjelmsprojekt i gang, hvor vi er i gang med at finde den rigtige cykelhjelm. Cykelhjelme er jo ikke et lovkrav, men når nu vores medarbejdere bruger så meget tid på cyklerne, vil vi gerne tilbyde en hjelm, som de kan vælge til eller fra. Derudover får de det arbejdstøj, de har behov for, så hvis de har behov for regntøj, så får de det.

Men der kan sagtens opstå andre idéer. Vi går hele tiden og overvejer, hvordan vi kan få flere cykler i spil, både til os selv og vores kunder. Jeg har allerede budgetteret med 30 nye cykler i 2021, for det er den vej vi skal, og når efterspørgslen er der fra kollegaer, så er det bare med at køre på og smede, mens jernet er varmt.

Om Jeudan

Jeudan er placeret i indre København og er med sine 600 medarbejdere en af Danmarks største service- og ejendomsvirksomheder. Jeudan køber og udlejer ejendomme i København, og til det har de bl.a. håndværkere og servicefolk ansat, der nu kan cykle rundt.

Læs også

DR skifter taxa’en ud med cyklen

Før tog man en taxa. Nu kan medarbejderne hente en cykel i receptionen. Det er en investering, der betaler sig.

Læs mere

Hvorfor mere cykling?

Vidste du, at cykling er en gevinst for mange virksomheder, og at virksomheder ofte er en ideel platform for cykelfremme? Bliv klogere på potentialet i mere cykling.

Læs mere

Regionsgården gør kombinationstransport let med stationscykler

Mobilitetsenheden arbejder for en bæredygtig og effektiv transport i regionen - herunder at få flere til at tage cyklen.

Læs mere