Cyklende cider

Den københavnske ciderproducent Decideret Cider bringer alle de gyldne dråber ud på el-ladcykel.

En til to gange om ugen hopper Cornelius eller Jakob i sadlen på deres firmas gule el-ladcykel. Så er det nemlig tid til at køre fyldte kasser med cider fra produktionsstedet i den københavnske Nordhavn ind til byens caféer og restauranter. De startede virksomheden Decideret Cider op sammen med to kammerater for små to år siden, og selv om ejerne stadig ikke får det store i løn, går det fremad med salget af produkterne. Sidste års produktion var på 6.000 flasker, som blev udsolgt – i år er målet 40.000.

"For os er cider dybest set det samme som vin – det er bare lavet på æbler frem for druer, og vi producerer to typer. Den ene er en premium-variant på 2. sorteringsfrugt, som vi producerer efter champagnemetoden. Den anden er en cider mere til hverdagsbrug, som vi producerer på æbler, som ellers vil gå tabt i private haver", fortæller Cornelius Simonsen.

Premium-cideren er allerede et hit på nogle af Københavns bedste vinbarer og Michelin-restauranter, mens det har taget længere tid at få produktionen af cider på privat havefrugt op at køre.

"Det kræver for det første en del logistik at indsamle frugten fra de private haver – og så skulle vi også først sikre os, at vi kunne få et kvalitetsprodukt ud af den blanding af æbler, man får ud af sådan en indsamling. Men det kan man! Og her til oktober går vi i gang", siger Cornelius Simonsen, mens han viser rundt i produktions- og lagerfaciliteterne, som er samlet i et stort lokale.

Træt af at låne fars og mors bil

Ved siden af en stor metalbeholder står Cornelius’ partner Jakob Paludan og sorterer en masse små, blå blommer – for cider med friske blommer skal naturligvis også prøves af, når muligheden byder sig. Meget af arbejdet foregår ved håndkraft, og udbringningen foregår altså med benkraft.

I begyndelsen skiftedes vi til at låne vores forældres biler, når vi skulle bringe ud, men det var meget frustrerende. Vi brugte rigtig meget tid på at holde i kø, og vi fik også en del parkeringsbøder, fordi det nærmest er umuligt at finde parkeringspladser inde midt i byen, hvor de fleste af vores kunder holder tilforklarer Cornelius.

De forsøgte sig også på egne cykler med små lad foran, men det var for besværligt. Så til sidst besluttede den lille ejerkreds, at der måtte en el-ladcykel med trailer til, hvis udbringningen skulle fungere optimalt.

Der var bare ét problem: Sådan en cykel koster ca. 40.000 kr. – og dem havde de ikke. Derfor blev de glade, da Coop Crowdfunding kontaktede dem og spurgte, om de var interesseret i at oprette et projekt hos dem. Princippet er, at små fødevarevirksomheder via Coop Crowdfunding kan sælge deres varer til en lidt forhøjet pris og først levere et stykke ude i fremtiden. På den måde investerer alle kunderne en smule i virksomheden.

"Det gik super godt, og i løbet af et par måneder havde vi de penge, vi skulle bruge – plus en smule mere", siger Cornelius.

Om el-ladcyklen.

Cyklen er en Bullitt el-ladcykel i Long John-stil fra det danske firma Harry vs. Larry.

Trailer har Decideret Cider selv konstrueret, så de kan få flere varer ud ad gangen.

Cyklen er endnu ret ny, men har allerede kørt 7-800 km – helt uden problemer.

Et godt valg med begrænsninger

Cyklen står udenfor klar til brug og stråler om kap med solen i virksomhedens gule signaturfarve, som også går igen på en af etiketterne. På en dag som i dag er det ingen sag at fragte 200-300 kg last ind til byen, men helt problemfri er leveringen stadig ikke.

"Vi bruger stadig meget tid på udbringning, som ellers kunne bruges på produktion, salg og forretningsudvikling. Men vi er begyndt at tage smagsprøver med, så vi kan droppe ind hos potentielle kunder og dele dem ud, når vi alligevel er i nabolaget. Det er der ikke mange, der siger nej til", fortæller Cornelius, som også selv nyder den nære kontakt med kunderne.

På sigt håber han dog at de kan få råd til at købe hjælp til en del af udbringningen. En egentlig distributør kan også komme på tale, når produktionen vokser og en større del af salget flytter ud af byen og til udlandet.

Jeg satser helt klart på, at vi fortsætter cykeludbringningen i København. Det passer rigtig godt sammen med hele vores idé om at producere bæredygtigt af æbler som ellers går til spilde. Og til vinter skal vi bare have et rigtig godt sæt regntøj og nogle gummirøjser, så det ikke bliver for surtfortæller Cornelius Simonsen.

Læs også

Aarstiderne og Chainge leverer frugt på cykel

For at være en endnu større del af den grønne omstilling leverer Aarstiderne nu firmafrugt til deres københavnske kunder på cykel i samarbejde med Chainge.

Læs mere

Gubra udleaser elcykler til ansatte

Biotekvirksomheden har indrettet sig som cykelvenlig arbejdsplads med en række gode tilbud til de ansatte. Det får flere til at cykle.

Læs mere

Klima- og miljøfordele

Vores transportvaner udgør en stor del af den samlede CO2-udledning. Læs hvordan cyklen kan gøre en vigtig forskel i kampen for at reducere vores CO2-udledning.

Læs om klima- og miljøfordele her