”Cyklen er den del af min virksomhed, jeg er mest stolt over”

Hvis rustvogncyklen kun var kommet ud at køre med én eneste kiste, ville den stadig være alle pengene værd, siger Sille Kongstad fra Bededamerne. Cyklen er en del af virksomhedens dna – det handler om at møde mennesker i sorg på en åben og personlig måde.

Et øjeblik bliver der stille i byen. Tempoet siver ud af folk i trafikken, når Sille Kongstads rustvogncykel med den hvide kiste og blomsterne langsomt passerer. På cykelstien stopper en kvinde med at træde i pedalerne, så hun holder sig bag ekvipagen, og på den stærkt trafikerede Roskildevej standser pakkeposten i sin varevogn og viser med armen, at rustvognen frit kan krydse.

– Når jeg cykler med en kiste, oplever jeg en respekt og en andægtighed, som vi ikke længere ser så meget af, når vi kommer i bil, siger Sille Kongstad, da hun stiger af cyklen ved krematoriet lidt længere fremme.

Når jeg cykler med en kiste, oplever jeg en respekt og en andægtighed, som vi ikke længere ser så meget af, når vi kommer i bil.

Googlede vilde rustvogne

Da hun stiftede Bededamerne i 2012, så Sille Kongstad en åbning på markedet for en virksomhed, som gjorde tingene på en mere involverende måde. Hun ville bryde med bedemandsfagets diskrete og tilbagetrukne ry og i stedet være ”sådan en, der møder folk åbent og blander sig i sorgen”.

– På et tidspunkt googlede jeg vilde rustvogne og sad og så på nogle helt vanvittige amerikanske biler. Imellem dem var der en åben karet i antik westernstil med fine udskårne guirlander og spir. Jeg kunne se, at der ville være en særlig nærhed over at få kisten ud i det åbne – og lige der vidste jeg bare, at jeg måtte have en cykel i samme stil, husker hun med et smil.

Tæt på Bededamernes kontor bor cykelsmedene fra BLACK IRON HORSE. De specialbygger arbejdscykler, som fx kan bære vægten af en kiste med en afdød person. Så dem kontaktede Sille Kongstad med sin ide, og fire måneder senere rullede Danmarks første rustvogncykel ind hos Bededamerne.

Hør Sille Kongstad fortælle om rustvogncyklen i videoen herunder.

Man må sige den cykel den giver virkelig, virkelig god mening og jeg er røvstolt over, hvad den kan gøre for nogle af de familier der vælger den.

Ubetalelig reklame

– At få bygget rustvogncyklen var et meget lystbetonet projekt, og vi faktisk anede ikke, om vores kunder ville vælge cyklen til deres sidste tur, fortæller Sille Kongstad. Hun opdagede dog hurtigt, at cyklen havde bragt en ny synlighed med sig.

– Jeg blev kimet ned af tv-hold fra nær og fjern, og pludselig var historien ude alle steder. Det var en uventet sidegevinst! I dag er jeg meget bevidst om, at den slags reklame ikke kan købes for penge. Det er noget helt ubetaleligt, cyklen har tilført virksomheden.

Og jeres kunder, hvordan tog de imod jeres nye rustvogn?

– Det er langt fra alle, der vælger cyklen. Men den tegner et billede af os, så vi rammer nogle kunder, der vil have noget andet en traditionel bedemand. En særlig type familier, der søger en mere personlig ceremoni. Og så cykler vi nogle gange med en far, der godt kunne lide at stikke lidt ud, eller med en mor, der elskede at cykle i byen. Det kræver lidt mere af os bedemænd at være på cykel, men det giver stor arbejdsglæde – og jeg kan ærligt sige, at cyklen er den del af min virksomhed, jeg er mest stolt af.

BLACK IRON HORSE – en dansk ladcykelproducent

BLACK IRON HORSE er mødet mellem bæredygtighed, de bedst tænkelige materialer og et velovervejet og rendyrket lækkert design. De gør deres ypperste for at designe, producere, samle og servicere ladcykler i topkvalitet. BLACK IRON HORSE går langt for at skabe simple og stilbevidste udtryk, der afspejler cyklernes funktion og kun kræver et minimum af vedligeholdelse. Med en cykel fra BLACK IRON HORSE bliver den daglige transport en fornøjelse for både dig og miljøet.

Virksomheden er grundlagt på Vesterbro i København i 1996 og har siden produceret ladcykler som Sorte Jernhest og andre specielle cykler til specielle behov som den Bededamerne bruger hver dag.

Læs mere om BLACK IRON HORSE her

Læs også

Rambøll vil mindske CO2 og øge sundheden

Da Rambølls hovedkontor skulle flytte fra Virum til Ørestad, blev cyklerne tænkt med helt fra starten.

Læs mere

Hos Jeudan cykler håndværkerne

Jeudans håndværkere og servicefolk spilder ikke længere tid på at lede efter parkeringspladser, når de skal rundt til kunder og bygninger.

Læs mere